Jesteś tutaj: Start / ZHP / 18 BDH Nadwiślanie

18 BDH Nadwiślanie

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF

Artykuły

Biwak rozpoczynający rok harcerski.

24 września 2018
Przejdź do - Biwak rozpoczynający rok harcerski.

W dniach 21-22 września w Szkole Podstawowej w Kozielcu odbył sie biwak inaugurujący rok harcerski 2018/2019. W biwaku wzięli udział zarówno starsi harcerze jak i osoby pragnące spróbować harcerskiego życia. W sumie było nas 31 osób. Biwak rozpoczęliśmy grą na terenie Kozielca. Po kolacji rozpaliliśmy nasz pierwsze w tym roku ognisko obrzędowe, na którym śpiewaliśmy piosenki obozowe i nie tylko, wysłuchaliśmy gawęd związanych z symboliką harcerską oraz relacje druhny Kingi ze Zlotu ZHP na Wyspie Sobieszewskiej. Po ognisku młodsi udali sie na spoczynek a starsi wzięli udział w "kuźnicy", której tematem była II Wojna Światowa. Dzień drugi to "gotowanie na polanie". Harcerze zostali podzieleni na cztery zastępy,  każdy zastęp otrzymał przepis, produkty i kociołek w którym gotowaliśmy obiad.

Biwak rozpoczynający rok harcerski.

19 września 2018
Przejdź do - Biwak rozpoczynający rok harcerski.

Serdecznie zapraszam na biwak inaugurujacy rok harcerski 2018/2019. Rozpoczynamy w piatek o godz. 18.00 (od 17 jestem do Państywa dyspozycji w razie pytań).

Zakończenie w sobotę o godz. 14.00.

W programie: zajecia terenowe, nocna gra harcerska, ognisko, gotowanie na polanie.

Koszt 10zł, kolacja i śniadanie we własnym zakresie.

Zabieramy karimaty, śpiwory, przybory toaletowe, ręcznik, talerzyk i sztućce, mundur i chustę (jeśli posiadamy), śpiewniki, ciepły ubiór na nocne zajęcia i stare rzeczy do gotowania.

Lato, lato, lato czeka..

7 lipca 2018
Przejdź do - Lato, lato, lato czeka..

Lato czekało na nas, więc 27 czerwca ze spakowanymi plecakami i walizkami udaliśmy się na nasz zuchowo-harcerski obóz w Krówce Leśnej. Od pierwszego dnia mieliśmy zapewnione mnóstwo atrakcji. Zaczęliśmy od pionierki: wykonania  totemów oraz innych niezbędnych przedmiotów, a także już chyba tradycyjnie harcerze starsi zaprojektowali i zbudowali sobie piętrowe łóżko. Aż żal było je zostawiać! Rozpoczęliśmy również fabułę naszego obozu na powitalnym ognisku. Tym razem wspominaliśmy początki skautingu.

Kolejny dzień spędziliśmy na całodziennej wycieczce. Pojechaliśmy do Malborka, gdzie poznaliśmy historię krzyżackiego zamku. Wspinaliśmy się również po przeróżnych pułapkach w Parku Linowym. Piątkowe upały wykorzystaliśmy na plażowanie i kąpiel w Zalewie Koronowskim  W weekend mieliśmy zajęcia poświęcone pierwszej pomocy. Dziękujemy bardzo Miłoszowi oraz Wojtkowi, którzy przybyli do nas z pełnym sprzętem , aby przybliżyć zuchom i harcerzom zasady udzielania pomocy przedmedycznej. Ćwiczyliśmy również wiele technik harcerskich, a także wykonywaliśmy majsterki zuchowe. Nasze działania często podsumowywaliśmy grami terenowymi. W poniedziałek udaliśmy się do woski ginących zawodów, aby poznać rzemiosła, które dawniej były podstawą każdego miasta i każdej wsi. Z łezką w ogniu zakończyliśmy naszą fabułę przy obrzędowym ognisku. Do harcerskiej i zuchowej braci przyjęliśmy kolejnych członków. Obóz był wspaniały! Czuwaj!

Zlot hufca - informacje

28 maja 2018

XXIV Zlot Hufca ZHP Bydgoszcz-Miasto
„Harce dla Niepodległej”
1.Informacje organizacyjne:
1.1. XXIV Zlot Hufca ZHP Bydgoszcz-Miasto odbędzie się w dniach 15-17.06.2018 roku w Harcerskim
Ośrodku Obozowym Pólko koło Koronowa.
1.2.Organizatorem zlotu jest KH ZHP Bydgoszcz-Miasto
Komenda zlotu
Komendant zlotu - pwd. Michał Borkowski
Zastępca komendanta do spraw metodyki zuchowej - phm. Magdalena Kośmider
Zastępca komendanta do spraw metodyki harcerskiej - pwd. Zuzanna Ciesielska
Zastępca komendanta do spraw metodyki starszoharcerskiej - phm. Paweł Kolczyński
Zastępca komendanta do spraw metodyki wędrowniczej - pwd. Maja Rosińska
1.3 Organizatorzy zapewniają:
- całodniowe wyżywienie,
- pamiątkowe plakietki i dyplomy,
- nagrody dla najlepszych,
- zajęcia programowe – realizacja programu związanego z obchodami 100. rocznicy odzyskania przez
Polskę niepodległości,
- dostęp do zaplecza sanitarnego.
2. Uczestnictwo, zgłoszenia, opłaty, zakwaterowanie.
2.1. W zlocie uczestniczą patrole (gromady, drużyny, zastępy, reprezentacje szczepów), z pełnoletnim
opiekunem.
2.2. Zgłoszenia przyjmowane będą do 11 czerwca 2018 roku. Zgłoszenia po tym terminie nie gwarantują
wszystkich świadczeń (plakietki) i będą skutkowały pozbawieniem zniżek za opłaty za udział.
Zgłoszenia proszę przesyłać za pomocą ankiety:
htps://forms.ofce.com/Pages/ResponsePage.aspx?a
id=Ho024XU55kyJPfw1H9RNzarJBksga45LngboPPuPBJ9UNjdXTzVaVzBLSE1FNDZFOEwzUklOMVFDUi4u
2.3. Dodatkowa składka członkowska zadaniowa związana z udziałem zlocie wynosi 50 zł/os.
ZNIŻKI:
- opłacone składki członkowskie do KH za I i II kw 2018 roku – 1 zł
- własny sprzęt biwakowy - 10 zł
Wędrownicy wiek powyżej 16 lat: zgłoszenie się na zlot jako członek drużyny sztabowej to zniżka 50%!
Drużyna sztabowa wykonuje zadania zlecone przez komendę zlotu, a wolnych chwilach uczestniczy w
zajęciach. Do zadań drużyny sztabowej będzie należało m.in. wsparcie programu (obstawienie
nieobsadzonych zajęć i punktów), wykonywanie zadań porządkowych i organizacyjnych (sprzątanie,
porządkowanie, prace magazynowe, zmywanie).
Odpłatność opiekuna patrolu:
- jeżeli patrol liczy 10 osób i więcej – opiekun jest zwolniony z opłacenia składki zadaniowej,
- zgodnie z Systemem Ewaluacyjno-Motywacyjnym hufca, instruktor, który przygotował w ciągu roku
imprezę dla innych środowisk, może być zwolniony ze składki za jedną z hufcowych imprez – może być to
zlot.
Składkę należy:
- wpłacić na numer rachunku bankowego 62 2490 0005 0000 4600 4842 2680
Chorągiew Kujawsko-Pomorska ZHP, Hufec Bydgoszcz-Miasto, 85-010 Bydgoszcz, ul. Dworcowa 56
tytułem: składka zadaniowa zlot
- lub osobiście w KH.
2.4. Przesłanie zgłoszenia równoznaczne jest z akceptacją niniejszego regulaminu oraz zgodą
na przetwarzanie danych osobowych do potrzeb związanych z realizacją zlotu hufca. Opiekun
obowiązany jest przywieźć na zlot odpowiednie zgody wg treści wskazanej w ankiecie zgłoszeniowej za
wszystkich uczestników, będących pod jego opieką.
2.5. Uczestnik zgłaszając się na zlot wyraża zgodę na wykorzystanie swojego wizerunku
uwidocznionego w flmach i na fotografach z tego zlotu.
2.6. Uczestnicy zakwaterowani będą w namiotach swoich lub udostępnionych przez ośrodek.
2.7. Dla zuchów przewidziano nocleg w domkach (50 miejsc noclegowych) - decyduje
kolejność zgłoszeń i terminowe opłacenie składki zadaniowej.
2.8 Zadania przedzlotowe dla metodyk pojawią się do 27 maja na FB wydarzenia.
3. Ramowy program.
Piątek 15 czerwca:
do godz. 18:30 - przyjazd i zakwaterowanie
do 19:30 - kolacja
20:00 - ognisko inauguracyjne
22:00 - toaleta wieczorna
23:30 - cisza nocna
Sobota 16 czerwca:
8:00 - pobudka i toaleta poranna
do godz. 9:00 - śniadanie
9:00 – 12.00 zajęcia programowe w metodykach
12:00 – 13.00 APEL
13.00 – 14.00 – obiad
14.00 – 18.00 – zajęcia w metodykach i spotkanie Instruktorskie.
18:00- 19:00 - kolacja
19.00 - 20.00 – Msza Święta
20:00 - 22:00 - ognisko
23:30 - cisza nocna
Niedziela 17 czerwca:
8:00 - pobudka i toaleta poranna
do godz. 9:00 - śniadanie
9:00 - 11:00 - zajęcia programowe w metodykach
11:00 - 11:30 – APEL
do godz.13:00 - wyjazd z bazy.
Czuwaj!
Do zobaczenia na zlocie!

Harmonogram zbiórek harcerskich.

26 kwietnia 2018

8.05 godz.16.00-18.00 GOK w Dobrczu - obecność obowiązkowa (mundurowo);

17.05 godz. 16.00-18.00 GOK w Dobrczu - obecność obowiązkowa;

19.05 godz. 15.00-19.00 Piknik z Niepodległą w Dobrczu  - obecność obowiązkowa (mundurowo);

30.05 godz. 15.00-19.00 Piknik Rodzinny w Kozielcu 

7.06 godz. 16.30-18.00 zbiórka SP Kozielec

15-17.06. Zlot Hufca w Pólku dla chetnych.

Obóz letni - warunki uczestnictwa.

26 kwietnia 2018

Warunki socjalne podczas formy HALiZ

Harcerski Ośrodek Wypoczynkowy KRÓWKA LEŚNA jest zlokalizowany w pobliżu Zalewu Koronowskiego, z którym jest połączony rzeczką Krówka. Leży na skraju Borów Tucholskich na półwyspie rozdzielającym jezioro Stoczek i rzekę Krówkę. Teren ośrodka to blisko 7 ha lasu mieszanego z przewagą sosny. Najbliższe miejscowości to: odległe o 6 km. Mąkowarsko oraz Koronowo, oddalone od ośrodka o 15 km. W 2014r, z udziałem środków Unijnych, Ośrodek został gruntownie zmodernizowany. Dysponuje nowoczesną stołówką z zapleczem kuchennym, łaźnią i toaletami. Znajduje sie tam nowych 13 domków 4-osobowych i dwa 6-osobowe, wyremontowany pawilon składający się z 10-ciu 3-osobowych pokoi. Wszystkie domki i pokoje mają bieżącą wodę. Ośrodek dysponujemy, także, nowoczesną bazą namiotową (namioty typu “pustynna burza”) umożliwiającą organizację obozów harcerskich i sportowych dla stu osób. Posiada również 10 domków dedykowanych wczasom rodzinnym i dysponującą dużym pomostem stanicę wędkarską dla 8-miu osób. Na terenie ośrodka znajduje się boisko do siatkówki i koszykówki. Zajęcia dydaktyczne można prowadzić w świetlicy jak i w Chacie Zucha. Ta ostatnia pozwala również grać w tenisa, w gry planszowe czy prowadzić inne zajęcia. Funkcjonuje także wypożyczalnia sprzętu sportowego. Ośrodek dysponuje kajakami, łodziami wiosłowymi oraz rowerami górskimi.

Zakwaterowanie obejmuje :5  namiotów typ Pustynna Burza kwaterowanych po 6 osób (30 miejsc do spania). Obóz Zuchowy 5 pokoi 3-osobowych w Pawilonie mieszkalnym. Ośrodek udostępni nieodpłatnie domek na potrzeby kadrowo-magazynowe.

 

Program pobytu

Harcerstwo to organizacja dla dzieci i młodzieży, która łączy dobrą zabawę, bieganie po lasach i górach czy śpiewanie przy ognisku z patriotyzmem i pomaganiem innym. Jednakże nie byłoby harcerstwa bez skautingu i jego twórcy Roberta Baden-Powela. Fabuła naszego obozu nawiązywać będzie do pierwszego obozu skautowego zorganizowanego na wyspie Brownsea przez generała Roberta Baden-Powella. Wcielimy się w rolę pierwszych skautów, poznamy techniki harcerskie oraz historię ZHP, skautingu i Anglii z początku XX wieku. Zgodnie z tradycja skautowa jak i harcerską podzielimy się na zastępy w których będziemy pracować. Oczywiście oprócz pracy będzie nas czekało również mnóstwo dobrej zabawy.

 

Ramowy program pobytu:

7.00-7.05 Powitanie dnia - pobudka - harcerze;

7.05-7.25 Gimnastyka

7.25-8.00 Mycie, sprzątanie

8.00-8.10 Przygotowanie do śniadania

8.10-8.40 Śniadanie

8.40 -8.55 Przygotowanie do apelu

8.55- 9.15 Apel

9.15-9.30 Przygotowanie do zajęć

9.30-12.30 Zajęcia programowe

12.30-13.45 Zajęcia profilaktyczne

13.45-14.00 Przygotowanie do obiadu

14.00-14.30 Obiad

14.30-15.30 Odpoczynek po obiedzie, czas do zaliczeń zadań, sprawności, rywalizacji zastępów

15.30-16.30 Zajęcia programowe

16.30-16.45 Podwieczorek

16.45-18.30 Zajęcia programowe

18.30-18.45 Przygotowanie do kolacji

18.45-19.15 Kolacja

19.15- 20.00 Przygotowanie do kominka/ogniska obrzędowego

20.00-21.00 Kominek/ognisko

21.00-21.30 Pożegnanie dnia-apel wieczorny

21.30-21.50 Mycie

21.50-22.00 Czas do łóżek

22.00 BEZWZGLĘDNA CISZA NOCNA

 

PION HARCERSKI

27.06 – przyjazd, zakwaterowanie, zapoznanie z regulaminami, pionierka i zdobnictwo obozowe, zajęcia profilaktyczne, ognisko wprowadzające do fabuły

28.06 – wycieczka do Malborka, tańce i pląsy, podchody

29.06 – pionierka obozowa, techniki harcerskie, zajęcia z przyrodoznawstwa z leśnikami, zajęcia profilaktyczne, ognisko,

30.06 –zajęcia z samarytanki, gra terenowa, msza święta, dyskoteka

1.07 – zajęcia profilaktyczne, „w dawnej Anglii”, tańce i pląsy, wodna olimpiada, mam talent, ognisko

2.07 – warsztaty w Wiosce Ginących zawodów, gra terenowa podsumowująca obóz, ognisko kończące

3.07 – depionierka, sprzątanie obozu, powrót

 

PION ZUCHOWY

27.06 – przyjazd, zakwaterowanie, zapoznanie z regulaminami, pionierka i zdobnictwo obozowe, zajęcia profilaktyczne, ognisko wprowadzające do fabuły

28.06 – wycieczka do Malborka, tańce i pląsy, podchody

29.06 – pionierka obozowa, techniki harcerskie, zajęcia z przyrodoznawstwa z leśnikami, zajęcia profilaktyczne, ognisko,

30.06 –zajęcia z samarytanki, gra terenowa, msza święta, dyskoteka

1.07 – zajęcia profilaktyczne, „w dawnej Anglii”, tańce i pląsy, wodna olimpiada, mam talent, ognisko

2.07 – warsztaty w Wiosce Ginących zawodów, gra terenowa podsumowująca obóz, ognisko kończące

3.07 – depionierka, sprzątanie obozu, powrót .

Wykaz niezbędnego wyposażenia uczestnika


Rzeczy pakować w obecności dziecka, w przypadku zuchów podpisać.

1. Harcerskie

Kompletne umundurowanie + nakrycie głowy

Koszulki drużyny

Buty do munduru

Polar

Harcerze finki

2. Wyposażenie

Śpiwór, jasiek

Plecaczek na wędrówki

Latarka + baterie, harcerze – igła i nici

menażka + niezbędnik (ewentualnie miska, kubek + sztućce), scyzoryk, NIEOBOWIĄZKOWO: , kompas, manierka

Śpiewniki

3. Ubrania:

bielizna, skarpety /minimum na każdy dzień/

odzież sportowa – dres

ciepły sweter /bluza polarowa/

kurtka przeciwdeszczowa nieprzemakalna

płaszcz /peleryna przeciwdeszczowa nieprzemakalna / jednorazowa foliowa/

bawełniane bluzki z krótkim i długim rękawem /t-shirt/ 8 szt,

długie spodnie 3 x i krótkie spodenki 3 x

czapka z daszkiem - przeciwsłoneczna

piżama ciepła

strój kąpielowy

4. Obuwie

wygodne obuwie na wycieczki piesze,

sandały,

obuwie sportowe,

buty na deszcz /nieprzemakalne!/ np. kalosze

klapki pod prysznic,

5. Środki higieny osobistej

Ręcznik duży i mały

Mydło najlepiej 3 w 1: szampon, mydło, płyn pod prysznic

Pasta do zębów, szczoteczka,

Gąbka do mycia,

Chusteczki higieniczne

Chusteczki wilgotne ( do plecaka podręcznego)

Krem z filtrem UV

Grzebień, szczotka do włosów, suszarka? Spinki, gumki do włosów

Dziewczyny z długimi włosami – środek ułatwiający rozczesywanie

ŚRODEK PRZECIWKO KOMAROM I PRZECIWKO KLESZCZOM

6. Pozostałe

okulary przeciwsłoneczne

artykuły piśmiennicze, ( zuchy : kredki, nożyczki do papieru) notes, zeszyt

Dokumenty - ważna legitymacja szkolna, podbita na 2015/16 r.

Pieniądze – ( kieszonkowe zuchy w banknotach po 10, 20zł. w podpisanej kopercie) – pieniądze winny być zdeponowane u wychowawcy.

Lekarstwa: jeżeli dziecko stale zażywa ( podpisane i z opisem dawkowania) Aviomarin – dzieci z chorobą lokomocyjną

Zuchy – ulubione bajki audio / będziemy puszczali przed snem/

Worek na brudną odzież

 

NIE BIERZEMY ODPOWIEDZIALNOŚCI ZA BIŻUTERIĘ, APARATY FOTOGRAFICZNE, TELEFONY KOMÓRKOWE, MP-3 I MP-4, LAPTOPY ORAZ INNE URZĄDZENIA ELEKTRONICZNE - nie ma możliwości zdeponowania u instruktorów!

Warunki rezygnacji z uczestnictwa

Rezygnacja z udziału w obozie może nastąpić w formie pisemnego oświadczenia. Za datę rezygnacji przyjmuje się datę otrzymania rezygnacji przez organizatora. W przypadku rezygnacji organizator nie zwraca zaliczki. Organizator zastrzega sobie prawo usunięcia uczestnika bez zwrotów kosztów w przypadku notorycznego łamania regulaminów obozowych.

 

Warunki uczestnictwa  do pobrania.

Zebranie.

24 kwietnia 2018

Czuwaj. Przypominamy o zebraniu w sprawie obozu letniego. Spotykamy się w Kozielcu 25 kwietnia o godz. 16.00. Pozdrawiamy.

Zimowy biwak zuchowo-harcerski.

25 lutego 2018
Przejdź do - Zimowy biwak zuchowo-harcerski.

Jak każdego roku podsumowaliśmy półmetek naszych spotkań na biwaku zimowym. Zuchy i harcerze spotkali się w Szkole Podstawowej w Kozielcu, aby  zaprezentować swoje umiejętności i sprawności. Część złożyła obietnicę zuchową lub przyrzeczenie harcerskie. Dzięki współpracy z Gminną Biblioteką Publiczną pojechaliśmy do kina na film "Fernando". Harcerze uczestniczyli również w warsztatach Akademia Młodego Menadżera. Wieczorem śpiewaliśmy przy ognisku, a w trakcie dnia ciężko pracowaliśmy. Były zajęcia z samarytanki, gra harcerska, spotkanie z policjantami oraz wspólne gotowanie obiadu na ognisku. Jak zwykle było wspaniale!

Harcerze w pokojach zagadek.

1 lutego 2018
Przejdź do - Harcerze w pokojach zagadek.

XLIV Harcerski Bydgoski Bieg Nocny

22 stycznia 2018
Przejdź do - XLIV Harcerski Bydgoski Bieg Nocny

W nocy z 19 na 20 stycznia odbył się w Fordonie XLIV Harcerski Bydgoski Bieg Nocny organizowany z okazji powrotu Bydgoszczy do macierzy. W biegu jak co roku wziął udział 11- osobowy patrol starszoharcerski naszej gminnej drużyny  Nadwiślanie.  Bieg rozpoczął się o godzinie 22 na Rynku w Fordonie i zakończył o 5.30 w Szkole Podstawowej nr 9. Poznaliśmy najważniejsze miejsca, zabytki i historie Fordonu. Mimo zmęczenia i wielu przebytych kilometrów było to po raz kolejny niesamowite przeżycie. Dziękujemy organizatorom i czkamy na kolejny bieg nocny.

XLIV Harcerski Bydgoski Bieg Nocny

7 stycznia 2018
Przejdź do - XLIV Harcerski Bydgoski Bieg Nocny

19/20 stycznia 2018 roku

Już po raz czterdziesty czwarty harcerze spotykają się w styczniową noc, aby wziąć udział w Harcerskim
Bydgoskim Biegu Nocnym, upamiętniającym ważne dla Bydgoszczy rocznice – Powrotu do Macierzy w 1920
roku i uwolnienia spod okupacji hitlerowskiej w roku 1945. Tegoroczna edycja będzie wyjątkowa, gdyż bieg
odbędzie się na terenie Fordonu.
„Fordon – miasto trzech kultur”
Fordon jako historyczne miasto skrywa tajemnice, o których bydgoszczanie spoza tej dzielnicy jeszcze nie
wiedzą. W trakcie corocznego Harcerskiego Bydgoskiego Biegu Nocnego będziemy w praktyce poznawać to
miejsce – od czasów, gdy było Wyszogrodem, aż po losy powojenne. Dokładnie 10 stycznia 1920 roku Fordon
powrócił do Macierzy. Upamiętniając to wydarzenie spotkamy się na apelu na Rynku Starego Fordonu i tam
rozpoczynamy nocną grę. W jej trakcie harcerze będą poznawać niezwykłą historię miasta, które dopiero w XX
wieku stało się dzielnicą Bydgoszczy.
Gdzie i kiedy?
Spotykamy się 19 stycznia 2018 r. o godz. 22.00 na Rynku Starego Fordonu w Bydgoszczy. Bieg trwa całą noc,
a podsumowanie współzawodnictwa odbędzie się 20 stycznia 2017 roku w godzinach porannych. Całość
zakończy się około godziny 7:00.
Uczestnicy
W Biegu mogą wziąć udział zorganizowane 5-15 osobowe patrole harcerzy, harcerzy starszych, wędrowników
a także osób niezrzeszonych w ZHP pod opieką osoby pełnoletniej.

Regulamin

Przekaż 1% dla naszych zuchów i harcerzy

4 stycznia 2018

Świąteczna wycieczka zuchów i harcerzy do Torunia.

20 grudnia 2017
Przejdź do - Świąteczna wycieczka zuchów i harcerzy do Torunia.
 16 grudnia zuchy i harcerze wybrali się do Muzeum Piernika i Domu Legend w Toruniu. Dzięki Gminnej Bibliotece Publicznej oraz Gminnemu Ośrodkowi Kultury mogliśmy nastroić się świątecznie nieodpłatnie! Serdecznie dziękujemy! Wycieczka była wspaniała!

Przekazanie przez zuchy i harcerzy Betlejemskiego Światła Pokoju zaprzyjaźnionym instytucjom.

20 grudnia 2017
Przejdź do - Przekazanie przez zuchy i harcerzy Betlejemskiego Światła Pokoju zaprzyjaźnionym instytucjom.
 18 grudnia harcerze odebrali na uroczystym przekazaniu Światełko Betlejemskie Pokoju od słowackich skautów. Od tego czasu dzielą się tym światłem z najbliższymi. Odwiedzili też pobliskie instytucje! Kto przyjmuje światełko, niech je dalej przekazuje. Wszystkim życzymy Wesołych Świąt Bożego Narodzenie!

Chorągwiana uroczystość przekazania Betlejemskiego Światła Pokoju.

20 grudnia 2017
Przejdź do - Chorągwiana uroczystość przekazania Betlejemskiego  Światła Pokoju.

Rozwiń Metryka

Podmiot udostępniający informację:
Data utworzenia:2015-08-17
Data publikacji:2015-08-17
Osoba sporządzająca dokument:
Osoba wprowadzająca dokument:Jarosław Różański
Liczba odwiedzin:9125