Zajęcia rozwijajace zdolności matematyczne
Artykuły
Zajęcia rozwijające zdolności matematyczne uczniów
1. Wstęp
Matematyka jest jednym z najważniejszych przedmiotów nauczania w szkole. Stymuluje rozwój intelektualny uczniów.
Uzdolnienia i zainteresowania uczniów należy rozwijać już od najmłodszych lat. W każdej klasie są uczniowie interesujący się matematyką, pragnący poszerzać swoje wiadomości i umiejętności.
Udział w zajęciach rozwijających umiejętności matematyczne stwarza uczniom warunki rozwoju i doskonalenie swoich umiejętności.
Praca z uczniem zdolnym przynosi korzyści nie tylko uczniowi, wiele w tym zakresie zyskują też nauczyciele. Widząc, jak ich zdolni uczniowie z entuzjazmem angażują się w różne ponadprogramowe zadania, biorą udział w zajęciach pozalekcyjnych, olimpiadach i konkursach, sami stają się bardziej wymagający wobec siebie, poszukują ciągle nowych rozwiązań dydaktycznych.
2. Cele ogólne programu
- rozbudzanie i kształtowanie zainteresowań matematycznych,
- wyrobienie nawyku obserwacji, eksperymentowania, samodzielnego poszukiwania i zdobywania informacji,
- doskonalenie zdobytych umiejętności w rozwiązywaniu problemów matematycznych i nabywanie nowych umiejętności,
- przyswojenie podstawowych pojęć i umiejętności matematycznych znajdujących zastosowanie w najprostszych sytuacjach praktycznych,
- opanowanie sprawnego wykonywania obliczeń na liczbach naturalnych,
- opanowanie umiejętności wykorzystania najprostszych pojęć geometrii w sytuacjach praktycznych, rozwój wyobraźni przestrzennej.
3. Cele szczegółowe programu
- rozwijanie uzdolnień,
- uczenie logicznego myślenia,
- aktywizowanie ucznia, zachęcanie do przejawiania inicjatyw i realizowania własnych pomysłów,
- wdrażanie do rozwiązywania problemów praktycznych,
- przygotowanie uczniów do udziału w konkursach matematycznych,
- rozwijanie umiejętności poszukiwania różnych nietypowych rozwiązań,
- uczenie uważnego analizowania treści zadań.
4. Metody pracy
- podająca: pogadanka, wykład, praca z tekstem, pokaz, film, animacja komputerowa,
- eksponująca: wykonywanie zadań w grupach, zawody matematyczne, referaty uczniów,
- problemowa: rozwiązywanie zadań o różnym stopniu trudności,
- aktywizująca: gry dydaktyczne, dyskusje,
- programowana: z użyciem komputerowych programów dydaktycznych.
5. Formy pracy
- opieka nad pracownią matematyczną,
- opieka nad tablicą z gazetką o tematyce matematycznej,
- rozwiązywanie zagadek matematycznych, logicznych i rysunkowych, krzyżówek, itd.,
- sporządzanie pomocy naukowych.
6. Środki dydaktyczne
- przygotowane przez nauczyciela pomoce do zajęć,
- encyklopedie matematyczne,
- komputer, rzutnik,
- programy komputerowe,
- strony internetowe,
- książki matematyczne, zbiory zadań,
- plansze, krzyżówki,
- łamigłówki matematyczne (druciane i drewniane),
- gry matematyczne i logiczne.
Rozwiń Metryka
Podmiot udostępniający informację: | |
---|---|
Data utworzenia: | 2015-08-17 |
Data publikacji: | 2015-08-17 |
Osoba sporządzająca dokument: | |
Osoba wprowadzająca dokument: | Jarosław Różański |
Liczba odwiedzin: | 16480 |